Programul Rabla Local a apărut ca alternativă pentru cei care vor să scape de mașinile vechi, dar nu doresc să-și cumpere altele noi, urmând să primească fiecare câte 3000 de lei. Bugetul pentru acest program este asigurat de Ministerul Mediului (80%) în parteneriat cu primăriile de țară (20%). E drept că nu cu toate, ci doar cu cele care pot și vor să asigure cofinanțarea.
Sunt multe rable în România, iar când spunem rable ne referim în mod deosebit la cele care nici măcar nu mai circulă, dar ocupă locuri de parcare, în cazul unui oraș ca Ploieștiul fiind evident insuficiente.
Ministerul Mediului a lansat acest program încă de anul trecut. Cum bugetele erau deja aprobate, puține primării au făcut eforturi să rectifice, iar altele chiar nu au avut fonduri.
Citește AICI despre programul Rabla Local
Confruntată cu tot felul de crize, nici Primăria Ploiești nu a avut de unde în 2022, în săracul oraș bogat. Doritorii și-au spus speranțe că în 2023 ar avea șanse să ”partikipe” și municipalitatea Ploieșteană, dar… ghinion.
Am solicitat Primăriei Ploiești un punct de vedere oficial despre situația din 2023, primind următorul răspuns:
”În urma cererii dumneavoastră electronice, înregistrată la Direcția Comunicare, Relații Publice și Situații de Urgență / Serviciul Relații Publice, Monitorizare Proceduri Administrative în Registrul de Informații de Interes Public cu nr. 86/2023 prin care, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, solicitați să vi se precizeze dacă Primăria Municipiului Ploiești are buget alocat pentru derularea programului Rabla local 2023 și dacă participă la programul anterior menționat, vă comunicăm următoarele:
Prin Ordinul Ministrului Mediului, apelor și pădurilor nr. 2261/2022 a fost aprobat Ghidul de finanțare a Programului privind casarea autovehiculelor uzate.
Potrivit Ghidului de finanțare, solicitantul finanțării este unitatea administrativ-teritorială organizată la nivel de comună, oraș, municipiu, astfel cum sunt definite în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care depune cererea de finanțare, în condițiile prezentului ghid, pentru decontarea sumei de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat pentru care a plătit stimulent pentru casare.
Până la data prezentei, UAT Municipiul Ploiești nu a hotărât participarea la Programul privind casarea autovehiculelor uzate și nici nu a prevăzut prin hotărâre a consiliului local sumele necesare reprezentând finanțare pentru casarea și radierea autovehiculelor uzate.
Potrivit Comunicatului de presă nr. 241/BC/02.11.2022, emis de Administrația Fondului de Mediu „Ghidul Programului privind casarea autovehiculelor uzate va suferi modificări, urmând ca sesiunea de lansare să aibă loc în prima parte a anului 2023 „.
Până în prezent, Administrația Fondului de Mediu nu a anunțat lansarea programului.”
Nici primăria nu a întreprins nimic, nici Consiliului Local Ploiești nu i-a păsat, dar nici ghidul nu a fost lansat, deci nu…
Cum se face că alte primării s-au mișcat?
Este drept că Administrația Fondului pentru Mediu nu a făcut tot ceea ce trebuia pentru un program coerent, dar modificările anunțate au dus proiectul către șanse mari de derulare.
Alte primării din țară nu au așteptat nici bani din cer, nici lansarea programului, dar au făcut toate demersurile pentru a intra în program, în beneficiul celor interesați.
Brașovenii vor putea casa 5.000 de autovehicule în cadrul programului „Rabla local”, derulat de Ministerul Mediului și Primăria Brașov. Pentru mai multe detalii, citiți AICI articolul colegilor de la Observatorul de Brașov