Guvernul pregateste o modificare a Codului Fiscal prin care microintreprinderile ar putea fi obligate la plata unui impozit obligatoriu minim de 1.625 lei pe trimestru.
Surse guvernamentale sustin ca aceasta masura a fost luata in urma verificarilor facute de catre autoritatile fiscale care au constatat ca majoritatea companiilor, inclusiv microintreprinderi, au inregistrat pierderi, astfel ca s-a decis aplicarea unui impozit forfetar.
Impozitul va fi aplicat microintreprinderilor care efectueaza, preponderent, activitati incluse in urmatoarele categorii:
- tranzactii imobiliare
- inchiriere si leasing
- operatiuni de investigatii si protectie
Noile prevederi vor fi aplicate si pentru microintreprinderi care desfasoara activitati legate de hoteluri si alte facilitati de cazare, restaurante si alte activitati de servicii de alimentatie, servicii in tehnologia informatiei si informatice, juridice si de contabilitate, fabricarea bauturilor sau industria alimentara.
Executivul vrea sa elimine dreptul privind deducerea taxei pe valoarea adaugata (TVA) la achizitia de vehicule de catre companii si sa limiteze la 30% deducerea de TVA pentru întretinerea masinilor. Vizate de masura sunt si companiile de leasing, care nu-si vor mai putea recupera TVA aplicata ratelor de plata. Acest lucru va determina cresterea costului leasingului si, posibil, disparitia din piata a firmelor de profil.
Romania urmeaza sa impuna restrictii privind dreptul de deducere a TVA pentru autoturismele utilizate de companii, asa cum procedeaza si alte state europene. Motivul principal este ca autovehiculele sunt folosite de catre angajati si în scopuri personale, iar o evidenta separata a modului de utilizare este dificil de tinut, sustin surse oficiale, citate de Mediafax. Solicitari pentru obtinerea derogarilor necesare au fost deja transmise catre Comisia Europeana. Astfel, potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta, companiile nu mai pot deduce TVA pentru achizitiile de vehicule motorizate de pâna la 3,5 tone si cu maximum noua scaune, inclusiv al soferului, prevederea aplicându-se si clientilor firmelor de leasing financiar. TVA nu mai poate fi dedusa nici pentru cumpararea de bunuri destinate vehiculelor, inclusiv carburanti, lubrifianti, piese de schimb sau componente pentru întretinere, reparatii sau modificari în regie proprie. De la aceasta prevedere fac exceptie vehiculele utilizate în scop comercial, în vederea vânzarii si cele pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi. „Neacordarea deductibilitatii cheltuielilor cu întretinerea si exploatarea vehiculelor rutiere motorizate folosite pentru transportul de persoane cu o masa totala maxima de pâna la 3,5 tone va duce la diminuarea cheltuielilor deductibile, determinând o majorare a bazei impozabile si a sumelor de plata la impozitul pe profit“, au afirmat sursele.
In schimb, companiile de leasing îsi vor deduce în continuare TVA la achizitia unui vehicul de la furnizori, însa la refacturarea ratelor si a dobânzii catre client, cu TVA, acestia nu-si vor mai putea deduce TVA în cazul leasingului financiar. Pentru leasingul operational, care nu presupune cumpararea vehiculului de catre client la finalul contractului, posibilitatea de deducere a TVA va fi limitata la 30% atât pentru ratele de leasing, cât si pentru restul cheltuielilor legate de modificare, reparare sau întretinere. Secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare, Adriana Ahciarliu, a replicat ca, prin acest proiect, Ministerul Finantelor propune un blocaj pe o piata care este deja blocata. Potrivit acesteia, costul leasingului va creste din cauza imposibilitatii companiilor de a-si deduce TVA aplicata ratelor de plata.
Deduceri doar pentru doua masini pe firma
Firmele vor putea sa deduca „amortizarea aferenta autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice in limita a cel mult un singur autoturism pentru fiecare persoana fizica cu astfel de atributii“, se arata într-un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului Fiscal. Documentul mai prevede, prin exceptie de la prevederile actuale ale Codului Fiscal, ca rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, vor fi impozitate concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe.
Noutatea proiectului de Cod fiscal este impozitul forfetar. El se va aplica restaurantelor, hotelurilor, dar şi activităţilor din domeniul comerţului cu ridicata, al celui cu amănuntul şi construcţiilor.
Ministrul de Finanţe, Gheorghe Pogea, vrea să introducă impozitul forfetar deoarece mii de firme din aceste domenii înregistrează profit, dar declară în acte că merg în pierdere pentru a nu plăti dările la stat.
Impozitul forfetar presupune eliminarea cotei de 16% aplicată profitului şi înlocuirea acesteia cu impozitarea unei sume fixe, în funcţie de domeniul de activitate.
Noul proiect de Cod Fiscal mai prevede creşterea taxelor şi impozitelor locale cu 20,5% din 2010. Astfel, impozitele pe case, maşini şi terenuri vor fi mai mari. De exemplu, pentru un apartament cu 2 camere dintr-o zonă centrală a Capitalei se va plăti un impozit cu 19 lei mai mare anul viitor, dacă se va păstra procentul propus de Ministerul de Finanţe.
Accizele la ţigări şi alcool vor creşte de la 1 aprilie 2009. Pentru mia de ţigarete şi pentru hectolitrul de alcool, acciza va creşte cu 14 euro. Autorităţile vor să mai reducă taxele parafiscale, peste 480 ca număr, să scutească de la impozitare profitul reinvestit şi prelungirea perioadei de şomaj tehnic cu 3 luni. Cota unică de impozitarea de 16% va fi menţinută anul acesta.
Sursa : avocat.ro